ویرایش دوم درسنامه روان‌پزشکی بالینی و علوم رفتاری منتشر شد

تاریخ: ۱۳۹۶/۹/۱۵

بیماری‌های روان‌پزشکی “بار” زیادی به جامعه تحمیل می‌کنند، به‌نحوی که براساس آخرین مطالعه‏ بار بیماری‌ها، اختلالات روان‌پزشکی و سوء‌مصرف مواد، بالاترین میزان «عمر محدود شده به دلیل ناتوانی» در سراسر جهان را داشته است. براساس آخرین پیمایش‌های ملی، حدود یک چهارم از جمعیت کشور دچار یک تا چند اختلال روان‌پزشکی می‌باشند که نیازمند توجه درمانی هستند. متأسفانه به‌رغم شیوع بالای اختلالات روانی، درصد زیادی از مبتلایان، درمان و مراقبت لازم را دریافت نمی‌کنند.  براساس شواهد در حدود نیمی از بیمارانی که به پزشکان عمومی مراجعه می نمایند از حداقل یک اختلال روان‌پزشکی رنج می‌برند.
کتاب «درسنامه روان پزشکی بالینی و علوم رفتاری» باهدف تهیه کتاب مرجع بومی برای آموزش روان‌پزشکی دانشجویان پزشکی کشور تهیه شده است. ویراست اول کتاب با استقبال خوبی مواجه شد. این کتاب به‌عنوان برگزیدۀ بیست و یکمین دوره جشنوارۀ کتاب برتر دانشگاهی ۱۳۹۱ در روان‌پزشکی توسط شورای انتشارات دانشگاه تهران انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.
ویرایش جدید کتاب توسط دکتر میرفرهاد قلعه‌بندی و با همکاری پنجاه تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و در ۳۴  فصل تنظیم شده است. در ویراست جدید یافته‌های علمی به روز شده، نتایج آخرین پژوهش‌های همه‌گیر‌شناسی اختلالات روان‌پزشکی کشور آورده شده، ملاک‌های تشخیصی با DSM-5 منطبق و بخش‌هایی مانند روان‌داروشناسی در کودکان و سالمندان و نیز دورۀ بارداری افزوده شده است.

این کتاب توسط انتشارات ارجمند منتشر شده است.


Share